‘Rehoboth’ in Arkel dicht en (bijna) verkocht

In opdracht van de Protestantse Gemeente in het Zuid-Hollandse Arkel is het kerkgebouwtje Rehoboth te koop gezet voor € 80.000 en inmiddels onder voorbehoud verkocht. Op zondag 24 juli wordt in Rehoboth de laatste kerkdienst gehouden.

Rehoboth te Arkel (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Na 88 jaar sluit Rehoboth dus de deuren. Het gebouwtje werd in opdracht van de Gereformeerde Kerk te Gorinchem op 15 februari 1928 als evangelisatiegebouwtje in gebruik genomen. Tijdens het Samen-op-Weg proces met de Hervormde Gemeente behield het gebouw haar functie en werden de avonddiensten in Arkel in deze kerk gehouden. Toen deze een aantal jaren geleden afgeschaft werden, werd het vooral een soort van kerkelijk verenigingsgebouw voor de gemeenteleden te Arkel.

Het interieur van Rehoboth (foto: Relwiki, Andre van Dijk)

Omdat de op 1 juli 2013 gevormde Protestantse Gemeente gekozen heeft voor een nieuwe multifunctionele ruimte bij de Koepelkerk aan de Onderweg, werd besloten gebouw Rehoboth te verkopen. Het kerkgebouw heeft de status ‘beschermd dorpsgezicht’, en daarom zal aan de buitenkant dus niet veel veranderen. Het eenvoudige zaalkerkje werd verscheidene keren opgeknapt. Renovaties werden uitgevoerd in 1960 en in 1972.