Harderwijk: Plantagekerk weer open; Veldkampkerk dicht.

Prot. Gem. Harderwijk stoot drie kerken af.

De grote voormalig gereformeerde Plantagekerk aan de Stationslaan in Harderwijk, die al enige tijd dicht was, gaat vanaf 1 januari 2017 weer open voor de erediensten van de Protestantse Gemeente Harderwijk.
De voormalig gereformeerde Plantagekerk wordt een van beide kerkgebouwen van de Protestantse Gemeente Harderwijk.

Drie jaar geleden werden de gebouwen te koop gezet met de bedoeling er één over te houden. Inmiddels zijn de Nieuwe Kerk en de voormalig gereformeerde Stadsdennenkerk verkocht. Deze worden eind januari 2017 aan de kopers overgedragen. Op die plek komen woningen. De voormalig gereformeerde Veldkampkerk sloot bijna twee jaar geleden de deuren, maar leek de beste papieren te hebben om uiteindelijk over te blijven van de vier.

De voormalig gereformeerde Veldkampkerk, die
De voormalig gereformeerde Veldkampkerk, die in 1959 in gebruik genomen werd. en die op 7 juli 2013 buiten gebruik gesteld werd.

Van de opbrengst van de kerkenverkoop zou oorspronkelijk een grote verbouwing van de Veldkampkerk worden betaald. Maar de kerkenraad van de Protestantse Gemeente koos uiteindelijk toch voor de Plantagekerk. Doorslaggevende argumenten voor die keuze waren, naast de kosten, onder andere een grotere functionaliteit en een goede jeugdruimte.